Utbildningar
Vi utbildar inom områdena personlig utveckling, KBT, ledarskap, pedagogik samt konflikthantering.
Utbildningarna syftar till att utveckla människor som individer och ledare och att skapa verktyg för att bättre klara av och hantera kriser, stress och konflikter, såväl på arbetsplatsen som i privatlivet. Våra medarbetare hjälper er att hitta den rätta andan inom er verksamhet och utvecklar er personal att bli mera effektiva mot företagets mål.
Vi har utvecklat ett särskilt koncept, IDEAL®, som är så flexibelt till sin uppbyggnad och struktur att det lätt kan anpassas efter kundens egna önskemål och behov.
Konceptet bygger på en renodling av de olika ämnesområdena ovan i ett antal delkurser, vilka kan kombineras till skräddarsydda utbildningar. Detta möjliggör en mera ”träffsäker” utbildning vilket ger den enskilde kursdeltagaren exakt den utbildning vederbörande är i behov av, varken mer eller mindre, vilket också blir det mest kostnadseffektiva. Kurserna kan således anpassas till all personal inom ett företag eller en organisation, alltifrån människor i produktionen till arbetsledare och chefer på olika nivåer.
Andra kurser som genomförs är upprättande av Krisledningsplan, Utbildning i kamratstöd, Mindfulness (MBSR/MBCT) stressreducering.
IDEAL® Individual Development And Leadership
Inom ramen för IDEAL® -konceptet utvecklar vi människor som individer och ledare. Detta innbär att vi får människor att växa som individer, att vi stärker deras självförtroende och ledaregenskaper och att vi stödjer dem i deras chefsroll.
IDEAL® är en förkortning som står för: Individual Development And Leadership. Som förkortningen anger kan vi erbjuda ett koncept som är ”fulländat” (idealt) då det gäller att täcka in alla behov och kombinationer av utbildningar inom vårt kompetensområde. Konceptet är unikt och består av en rad fristående kurser som likt byggklossar kan kombineras till önskvärd utbildningsomfattning. Vissa kurser, främst på chefsnivå, kan med fördel skräddarsys enligt kundens speciella önskemål.
IDEAL-konceptet kännetecknas av: helhet, flexibilitet och kompetens.
IDEAL® bygger på en väl avvägd mix av vetenskapliga teorier, vedertagna metoder och personliga erfarenheter. Vår personal har lång erfarenhet i branschen. Vårt förhållningssätt utgår från kognitiv grund vilket ger en garanti för ett hållbart resultat av våra utbildningar. Det är viktigt för oss att de kunskaper våra utbildningar förmedlar verkligen kan tillämpas i vardagen, på arbetsplatser och i relationer till andra människor. Kunskaperna utgör också ett stöd när det gäller att klara av att hantera svåra situationer som kan uppstå exempelvis i samband med större förändringar, extraordinära händelser eller framtida kriser.
Vi vill poängtera att de kurser vi bedriver kan upplevas som ganska intensiva och krävande. Därför är det viktigt att deltagaren befinner sig i en harmonisk livssituation vid kurstillfället, för att få ut bästa möjliga av kursen. Inom IDEAL-konceptet bedriver vi endast utbildningsverksamhet, vilket inte skall förväxlas med åtgärder för människor i akut kris eller motsvarande (se då istället under ”Tjänster”).
Personlig utveckling och ledarskap
Personlig utveckling och ledarskap utgör den första och mest grundläggande stöttepelaren inom IDEAL- konceptet.
Kursen ”Personlig utveckling” är att betrakta som en utbildning som alla, oavsett tidigare kunskaper och erfarenheter, kan gå. Vi betraktar den som en grundkurs för våra andra delkurser inom IDEAL- konceptet. Kursen har som mål att ge deltarna en bättre självinsikt och ett bättre självförtroende samt att ge en bättre förståelse för andra människors åsikter, reaktioner och beteenden mm.
Eftersträvnadsvärt är att alla börjar med kursen ”Personlig utveckling” för att sedan bygga på med de delkurser som bäst fyller de behov som respektive individ har.
Kursen ”Ledarskapsutveckling” riktar sig främst till blivande chefer och personer i arbetsledande befattningar. Kursen lämpar sig även för personer i olika nyckelbefattningar som utövar någon form av ledarskap i exempelvis förhandlingar, kundkontakter mm. Kursen tar avstamp i ledarskapets histoiska utveckling och avhandlar därefter på ett ingående sätt de vetenskapligt beprövade teorier och principer som gäller för ett väl utvecklat ledarskap. Kursinnehållet spänner över allt ifrån ledarroller och beslutsfattning till mänskligt beteende och arbetsmotivation.
”Praktisk pedagogik” ger kursdeltagarna goda praktiska pedagogiska kunskaper i att planera och genomföra presentationer, demonstrationer och utbildningar. Den ger teoretiska baskunskaper om exempelvis inlärning, utbildningsprinciper, metoder mm samt praktiska erfarenheter om hur man förbereder och genomför en utbildning.
Kursen ”Chefsutveckling” riktar sig främst till personer som har eller som står i begrepp att få chefsansvar. Kursen sätter i första hand fokus på chefen och dennes ledning, planering, samordning och kommunikation men behandlar även processer och modeller för bedömanden, personalsamtal mm. Utbildningen kan vara lämplig som en påbyggnadsutbildning efter genomgången kurs i ledarskapsutvecklnig.
”Chefskurs” är en skräddarsydd fördjupningskurs för etablerade chefer. Den kan vara en fortsättning efter genomgången chefsutvecklingskurs, men den kan också betraktas som helt fristående från övriga kursutbudet. Kursens innehåll, upplägg och längd mm är inte fastställt i förväg utan skräddarsys helt och hållet efter deltagarnas behov. Exempel på innehåll kan vara mediaträning, kommunikation, retorik, konflikthantering mm.
Kurser
- Personlig utveckling
- Ledarskapsutveckling
- Praktisk Pedagogik
- Chefsutveckling
- Chefskurs
Kris- och stresshantering
Kris- och stresshantering utgör den andra stöttepelaren inom IDEAL- konceptet.
Kursen ”Fortsättningskurs kamratstöd” är en fördjupning av vår grundläggande kurs ”Utbildning i kamratstöd” och riktar sig främst till arbetsledare och chefer. Denna utbildning fokuserar i större grad på ökade kunskaper om psykiska reaktioner och samtalsteknik och den ger kursdeltagaren goda kunskaper i hur man med ganska enkla medel kan ge omedelbar hjälp till personer i sin närhet som har drabbats av svåra påfrestningar. Utbildningen grundar sig bl a på en väl beprövad modell som visat sig vara mycket effektiv.
”Utbildning i avlastningssamtal” riktar sig i första hand till chefer och arbetsledare inom vissa yrkeskategorier, exempelvis akutsjukvård, räddningstjänst m fl, som i sin profession ofta möter människor i den egna organisationen som haft traumatiska upplevelser. Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment och ger deltagaren den specialistutbildning som krävs för att hålla dessa samtal.
I arbetslivet drabbas allt fler personer av stressrelaterad ohälsa. För att undvika och förebygga att man själv och personalen hamnar i sjukskrivning eller annan ohälsa erbjuder vi ett kursalternativ ”Utbildning i egen stresshantering”. Utbildning i stresshantering har som teoretisk utgångspunkt den kognitiva teorin.
Kurser
- Utbildning i kamratstöd
- Forsättningskurs kamratstöd
- Utbildning i egen stresshantering
- Utbildning i avlastningssamtal
Konflikthantering
Konflikthantering utgör den tredje stöttepelaren inom IDEAL- konceptet.
”Grundkurs konflikthantering” ger kursdeltagaren en grundläggande förståelse för hur konflikter uppstår, hur de kan hanteras och hur de t o m kan vändas till någonting positivt. Kursen tar också upp aspekter på hur människor kommunicerar i konfliktsituationer.
”Fortsättningskurs konflikthantering” är en fördjupning i ämnet med tyngdpunkt på arbetsplatskonflikter. Kursen fokuserar på hur man identifierar och hanterar såväl små som stora konflikter, i syfte att förebygga att motsättningar på arbetsplatser växer till ohanterliga problem.
”Det svåra samtalet” är en utbildning där man som chef lär sig att bättre hantera konfliktfyllda samtal med underställd personal. Det kan gälla frågor om personliga förhållanden, organisatioriska förändringar, förtroendefrågor mm som alla kan vara ”jobbiga” att genomföra. Utbildningen ger deltagarna goda insikter i hur man förbereder och genomföra svåra samtal.
Kurser
- Grundkurs i konflikthantering
- Fortsättningskurs konflikthantering
- Det svåra samtalet
Krisledningsplan
Krisstödsåtgärder som exempelvis avlastningssamtal och debriefing mm behöver ledas och ingå i ett större organisatoriskt koncept för att utveckla optimal effekt. När krisen väl slår till är det för sent att börja planera. Krishantering i alla dess former bör därför integreras i ett företags eller en organisations arbetsmiljötänkande. En fastställd krishanteringsplan skall göras känd och förankras i organisationen genom utbildningsinsatser.
I företag med fler än 50 anställda finns en skyldighet att planera, ordna och följa upp hur första hjälpen och krisstöd fungerar utifrån riskbedömning för ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen. Detta regleras i ”Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om första hjälpen och krisstöd”, AFS 1999:7. Chefer och arbetsledande personal skall ha tillräckliga kunskaper om krisstöd för att kunna planera och ordna detta på ett lämpligt sätt.
Målgruppen för denna utbildning är i första hand chefer och arbetsledare som har i uppgift att leda krishantering samt att upprätta krisledningsplaner för sitt företag. Vi anpassar utbildningen efter lokala förutsättningar.
Kurserna genomförs normalt under 2 dagar med kvällsarbete dag ett och med en uppföljningsdag vid ett senare tillfälle. Kursen måste genomföras i sin helhet och med närvaro hela tiden för att deltagaren skall uppnå de uppsatta målen. Därför är det inte möjligt att utföra annat arbete under kursens gång. Kursen leds av våra erfarna handledare och den organiseras som regel i grupper om 8-12 deltagare.